پرفورمنس مارکتینگ چیست، مزایایی دارد و نحوه کارکرد آن به چه صورت است؟

پرفورمنس مارکتینگ چیست، مزایایی دارد و نحوه کارکرد آن به چه صورت است؟، در دنیای بازاریابی و تبلیغات، بسیاری موارد پیش می‌آید که شما حس می‌کنید هزینه‌ای که صرف تبلیغات کرده‌اید به هدر رفته است؛ بدون این که بازده خاصی برای شما داشته باشد. پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی یکی از روش‌های بازاریابی است که به شما کمک می‌کند تبلیغات را بدون هدر رفتن هزینه انجام بدهید. در این مقاله با پرفورمنس مارکتینگ و راه‌های آن آشنا خواهید شد.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ، واژه‌ای کلی در بازاریابی و تبلیغات است که در آن پرداخت تنها به ازای انجام شدن کارهای خاصی مانند (انجام شدن خرید، کلیک کردن و …) انجام می‌گیرد.

به عنوان مثال، یک سایت خبری تبلیغ یک فروشگاه اینترنتی را منتشر می‌کند و لینکی برای انتقال به سایت فروشگاه را درون خبر قرار می‌دهد. فروشگاه اینترنتی به ازای هر مشتری که از سایت خبری به فروشگاه منتثل می‌شود و خرید انجام می‌دهد، مبلغی را به سایت خبری پرداخت می‌کند.

پرفورمنس مارکتینگ چه مزیت‌‌هایی دارد؟

در انواع تبلیغات مرسوم است که یک کسب و کار، مبلغ ثابتی را به شخص، شرکت یا پلتفرمی برای انتشار تبلیغ پرداخت می‌کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که با انتشار این تبلیغ، کسب وکار چه درآمدی کسب می‌کند و به عبارتی چقدر از هزینه‌ای که برای تبلیغات صرف کرده است بازخواهد گشت.

در پرفورمنس مارکتینگ، میزان مبلغ پرداختی متغیر است و به ازای میزان سودی که کسب و کار به دست می‌آورد تعیین می‌شود.

بدین ترتیب، کسب و کار یا فروشنده حس اطمینان بیشتری به تبلیغات خود خواهد داشت. چرا که می‌بیند هزینه‌ای که پرداخت کرده است بسیار سریع و با انجام شدن تراکنش‌های مختلف به او باز خواهدگشت.

پرفورمنس مارکتینگ چگونه کار میکند؟

بازاریابی عملکردی شامل دو قسمت اصلی است:

وجود تک‌تک این گروه‌ها برای انجام شدن موفق پرفورمنس مارکتینگ ضروری است و نقش مخصوص خود را ایفا می‌کند. در ادامه هر مورد را جداگانه معرفی می‌کنیم.

فروشنده

فروشنده، همان کسب و کار یا به عبارتی تبلیغ‌کننده است که نیاز دارد محصولات و خدمات خود را از طریق منتشرکننده تبلیغ، به مردم معرفی کند.

منتشرکننده

منتشرکننده به نوعی شریک بازاریابی فروشنده است. در پرفورمنس مارکتینگ، انواع سایت‌های تخفیف (مانند موپن)، سایت‌های معرفی و نقد محصول (مانند زومیت)، وبلاگ‌ها، اینفولئنسرها و … جزو منتشر‌کننده‌ها محسوب می‌شوند.

در مواردی، وبسایت‌ها و در واقع طرف‌های سومی در بازاریابی عملکردی وجود دارند که ارتباط میان فروشنده و منتشرکننده را برقرار می‌کنند. در واقع این طرف‌های سوم تلاش می‌کنند بهترین استراتژی و بهترین منتشرکننده‌ها را به فروشنده‌ها وصل کنند. اما حضور آن‌ها برای شکل‌گیری پرفورمنس مارکتینگ الزامی نیست.