زمانی که به یک کلمه کلیدی در کمپینهای خود بودجه تخصیص میدهید، لازم است ابتدا نوع کلمه کلیدی را انتخاب کنید تا به گوگل نشان دهید که تا چه حد قصد دارید تبلیغات خود را با کلمه کلیدی مورد نظر هماهنگ کنید. در تبلیغات گوگل ادز ، چهار نوع کلمه کلیدی مختلف وجود دارند که میتوانید از میان آنها یکی را انتخاب نمایید.
انواع کلمه کلیدی
برای ایجاد تبلیغات متن محور در کمپین PPC گوگل ادوردز خود، میتوانید عبارت مشابه ، عبارت مشابه اصلاح شده ، عبارت کلمه به کلمه و عبارت دقیق را به عنوان انواع کلمات کلیدی به کار ببرید.
عبارت کلیدی مشابه
عبارت مشابه ، نوعی کلمه کلیدی میباشد که به صورت پیشفرض در تنظیمات کلمه کلیدی گوگل ادز وجود دارد و کارکرد آن به صورتی است که به بیشترین تعداد مخاطب ممکن دست یابد. زمانی که از Broad Match استفاده میکنید، هر بار که کاربری عبارتی که شامل کلمهای موجود در عبارت کلیدی شما میباشد را با هر ترتیبی سرچ میکند، تبلیغ شما به وی نمایش داده میشود.
عبارت کلیدی مشابه اصلاح شده
عبارت مشابه اصلاح شده (Modified broad match) نوعی کلمه کلیدی مابین عبارت مشابه (Broad Match) و سایر عبارات کلیدی محدود کنندهتر به شمار میرود. این کلمه کلیدی امکان دسترسی به تعداد زیادی مخاطب را به همراه کنترل بهتر روی این که چه افرادی تبلیغ شما را مشاهده خواهند کرد، اعطا میکند. Modified broad match این کار را با قفل کردن کلمات یک عبارت کلیدی با استفاده از علامت انجام میدهد؛ بنابراین زمانی که علامت به علاوه یا را جلوی یک عبارت کلیدی قرار میدهید، در واقع به گوگل میگویید تبلیغ شما باید تنها به مخاطبانی که موردی شامل عبارت کلیدی شما را سرچ کردهاند، نمایش داده شود.
عبارت کلیدی کلمه به کلمه
عبارت کلمه به کلمه (Phrase Match) بخشی از تنوع عبارت مشابه (Broad Match) را ارائه میدهد؛ ولی مانند عبارت مشابه اصلاح شده (Modified Broad Match) میزان کنترل بیشتری را در اختیار شما میگذارد؛ Phrase Match بدین شکل است که تبلیغ شما تنها زمانی نمایش داده میشود که کاربری عبارتی دقیقا کلمات عبارت کلیدی شما را به همان ترتیب وارد شده سرچ کند؛ اما امکان قرارگیری سایر کلمات قبل و بعد از آن عبارت نیز وجود دارد.
عبارت کلیدی دقیق
عبارت کلیدی دقیق (Exact match) دقیقترین و محدود کنندهترین نوع کلمه کلیدی است. در سالهای گذشته، با استفاده از این کلمه کلیدی، تبلیغ شما تنها زمانی به کاربران نمایش داده میشد که عین عبارت کلیدی شما را سرچ کرده باشند.
تاثیر انواع کلمات کلیدی روی نتایج جستجوی تبلیغ
انواع کلمات کلیدی تاثیر بسیاری بر عملکرد اکانت گوگل ادوردز شما دارند. آنها ابزار کنترلی هستند که برای تعیین این که دقیقا به چه عباراتی بودجه تخصیص داده میشود، مورد استفاده قرار میگیرند.
آموزش بهینه سازی سایت
امتیاز کیفی (Quality Score) بالا در گوگل ادوردز تنها به منزله اعتبار سایت شما نیست؛ بلکه این امتیاز در افزایش سود هزینه به ازای هر کلیک (Pay Per Click) و جایگاه نمایش تبلیغ سایت یا وبلاگ شما نیز موثر است. افزایش امتیاز کیفی نشانه این است که تبلیغ یا سایت شما، عملکرد مناسبی دارد و بدون آن نمیتوانید متوجه شوید که ممکن است برخی از ویژگیهای کنونی سایت، به جای کمک به ضرر شما عمل کنند.
عدم استفاده از کلمات کلیدی منفی
نکته جالب درباره کلمات کلیدی منفی (Negative Keyword) این است که بسیاری از افراد از این ویژگی استفاده نمیکنند و حتی ممکن است ندانند که کلمه کلیدی منفی چیست. کلمات کلیدی منفی، کلماتی هستند که قرارگیری آنها در Ad Group، از نمایش تبلیغ برای سرچهای غیرمرتبط با زمینه کاری شما جلوگیری میکند. این کلمات زمانی کاربرد دارند که کلمات کلیدی شما، تبلیغ را به کاربران اشتباهی که تبدیل به مشتری نمیشوند نمایش میدهند.
عدم استفاده از کلمات کلیدی داینامیک
گوگل ادوردز یک ویژگی به نام درج کلمه کلیدی پویا (Dynamic) دارد که استفاده از این ویژگی برای برخی افراد سودمند است؛ ولی نباید برای افزایش امتیاز کیفی خود از آن استفاده کنید. درج کلمه کلیدی داینامیک (DKI) ابزاری است که شما را قادر میسازد عبارت سرچ کاربری را دقیقا به همان شکلی که تایپ شده در تبلیغ خود قرار دهید. با این که در ابتدا به نظر میرسد که این ویژگی مفید میباشد، اما باید بدانید که استفاده از آن باعث کاهش امتیاز کیفی شما خواهد شد.