اگر بتوانید بازاریابی ایمیلی را به خوبی انجام دهید، این روش بازاریابی هرگز خسته کننده نخواهد بود.
اصول و قواعد بازاریابی ایمیلی
در بسیاری از شرکتها، مدیران از ایمیل به عنوان یکی از اجزای اصلی روش لذت از بازاریابی استفاده میکنند. ایمیل باید به عنوان یکی از عناصر اساسی در هر یک از کمپینهای بازاریابیتان در آینده استفاده شود. طبق برخی آمار و گزارشها، انتظار میرود تا سال ۲۰۲۳، شمار مصرف کنندگانی که به ایمیل دسترسی دارند، تا ۴.۳ میلیارد نفر افزایش یابد؛ بنابراین، به راحتی میتوان نتیجه گرفت، ایمیل همچنان ابزاری قدرتمند برای رسیدن به مشتریان فعلی و بالقوه در آینده به شمار میرود. با توجه به شمار بالای کاربرانی که برای رفع نیازهای ارتباطی خود از ایمیل استفاده میکنند، باید به آداب و رسوم بازاریابی ایمیلی و نحوهی پیادهسازی موفق آن آشنایی داشته باشید.
اگر میخواهید مشتریان فعلی و بالقوهتان را به انجام یک عمل خواست دعوت و تحریک کنید، فراخوان عمل را باید به عنوان یکی از اقدامات مهمتان در نظر بگیرید؛ فراخوان عمل یعنی اینکه از همهی مخاطبانتان بخواهید کاری را انجام دهند و مثلا بازخورد آن را برایتان بیان کنند.
ارائه و معرفی بیش از یک محصول یا خدمت از طریق ایمیل میتواند مخاطبان را سردرگم و آنها را به طور ناگهانی با اطلاعات زیاد و پیچیدهای مواجه کند. رو در رو شدن یا گزینههای مختلف و بیش از اندازه متنوع در یک ایمیل میتواند اثربخشی فراخوان عملتان را تحت تاثیر قرار دهد.
علاوه بر آنکه در ابتدای ایمیل باید با فرد مخاطب به صورت شخصی احوالپرسی کنید، در بدنهی پیامتان نیز باید نام وی را ذکر کنید. برای مثال، هنگامی که دربارهی محصول یا خدماتتان با فرد مخاطب مکاتبه میکنید، نام وی را در میانهی جملهها نیز بنویسید تا ذهن وی را به شکل عمیقتری با این مسئله درگیر کرده باشید. اگر برای ارسال ایمیل به مخاطبانتان از سیستمهای خودکار استفاده میکنید، این مسئله را حتما در تنظیمات این سیستمها مد نظر قرار دهید.
تصاویری را داخل ایمیلتان قرار دهید که دارای لینک نیز باشند
قرار دادن تصاویری در ایمیل که با کلیک کردن روی آنها بتوان به سایت یا مطلب دیگری در خصوص محصول یا خدماتتان دسترسی پیدا کرد، به شما کمک میکند متوجه شوید مخاطبانتان چند بار روی لینکهای داخلی و تصاویر موجود در ایمیلهایتان کلیک کردهاند. همچنین، به جای عکس میتوانید از ویدئو نیز استفاده کنید و از این روش نیز متوجه شوید کدامیک از مخاطبانتان روی این ویدئوها کلیک میکنند.
به جای آنکه بخواهید تمام مطالب و لینکهای موجود در ایمیلتان را پشت سر هم و چسبیده به هم بنویسید، بین هر بخش از ایمیل به اندازهی کافی فضای خالی بگذارید تا مخاطب بتواند به راحتی مطالب مورد نظر خود را مطالعه و روی لینک مورد نظرش کلیک کند.
با اینکه شاید خیلی از آدمها دوست داشته باشند ایمیلهایی که به مخاطبانشان ارسال میکنند پر از تصاویر رنگی، ویدئو، و سایر مطالب گوناگون باشد، این قبیل ایمیلها ممکن است برای مخاطبینی که سرعت اینترنتشان آنچنان عالی نیست، بسیار کند باز شوند. بنابراین، برای آنهایی که متون ساده را ترجیح میدهند، ایمیلهای ساده و سریعی ارسال کنید.
موضوع ایمیل باید توجه مخاطب را به خود جلب کند، حسی از فوریت و الزام برای وی ایجاد کند، و مستقیما با نیازهای وی در ارتباط باشد.