تمرکز بر فعالیت ها و قدردانی از همکاران، 2 نکته اساسی برای شاد کردن محیط کار، حتما شما هم عکس ها و فیلم های محیط کاری شاد و پر انرژی شرکت های بزرگ دنیا مثل گوگل، فیس بوک و… را دیده اید و با خود فکر کرده اید که کار کردن در چنین فضای هیجان انگیزی چه احساس خوبی خواهد داشت! واقعیت هم همین است. مسلما کار کردن در فضایی آرام و شاد، آرزوی هر مدیر و کارمندی است و در چنین فضایی بهره وری کارمندان بیشتر شده و در نتیجه درآمد کل شرکت افزایش می یابد.
به جای نتایج روی فعالیت های کلیدی تمرکز کنید
فرض کنید تارگتی که برای تیم فروش خود در این ماه تعیین کرده اید، 100 فروش جدید است. اگر این عدد هر روز مقابل چشمان کارمندان فروش شما باشد و آنها هر چه به پایان ماه نزدیکتر می شوند، احساس کنند که به این هدف نمی رسند، چه اتفاقی می افتد؟
قطعا وقتی شما فقط روی نتایج فروش تمرکز می کنید و آن را به عنوان شاخص سنجش عملکرد کارمندان فروش در نظر می گیرید، کارمندان شما باید استرس زیادی را تحمل کنند.
فروشنده ها و مدیر فروش در ناخودآگاهشان دائم با خود فکر می کنند که اگر به تارگت ها مورد نظر نرسند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
حتی اگر شما قصد نداشته باشید آخر ماه همه تیم فروش خود را اخراج کنید، این احساس بد که آنها نتوانسته اند به تارگت های فروش برسند، استرس و تنش زیادی را به آنها وارد می کند.
به جای این کار شما می توانید از ایده فروش فعالیت محور استفاده کنید. در این روش، سنجش عملکرد فروشندگان فقط بر اساس رسیدن به نتایج فروش نیست و انجام فعالیت ها نیز در آن مؤثر است.
به عنوان مثال شما می توانید با بررسی تلفن های ورودی، ببینید که کارمندان فروشتان چقدر تمایل به گوش کردن حرف های مشتریان دارند. یا محاسبه کنید که چند درصد از فرصت های خرید به مشتری تبدیل شده اند و چند درصد آنها ارتباط خود را با مجموعه شما به کلی قطع کرده اند.
پیاده سازی فرآیند فروش فعالیت محور یا هر ایده دیگری که به کاهش سطح تنش و استرس تیم های مختلف شما کمک کند، باعث افزایش شادی در محیط کار شما می شود.
در هر فرصتی از همکارانتان قدردانی کنید
یکی از عوامل شادی در محیط کار این است که حس کنید همکارانتان قدردان شما هستند و برای آنها مهم هستید. در بسیاری از منابع علمی، قدردانی برجسته ترین سنگ بنای استراتژی هر سازمانی برای ایجاد شادی در محل کار بیان شده است.
در اینجا چند پیشنهاد ساده را مطرح می کنم که با انجام آنها اعضای تیم فروشتان می فهمند که حواس شما به آنها هست:
تنها برای اتفاقات بزرگ جشن نگیرید، چیزهای کوچک را نیز مهم بدانید.
به کارمندان بگویید به آنها اعتماد دارید و سپس کار را به آنها بسپرید تا با نشان دادن خودشان، آنها به شما اعتماد کنند.
سیاست “فضای باز” داشته باشید تا همه همکارانتان به صراحت داشتن و شفاف بودن تشویق شوند.
بعد از اینکه کسی کاری برای شما انجام داد، جمله ای را بگویید که همه دوست دارند آن را بشنوند: از شما متشکرم
هر ماه یک روز را به عنوان “روز قدردانی” برای تشکر کردن از کارمندی که لزوما بهترین فروش را نداشته است اختصاص دهید.
دادن هدیه برای قدردانی هم فکر خوبی است.