اگر سی ار ام (CRM) نداشته باشید چه چیزی را از دست میدهید؟، ما در این مقاله قصد داریم به سوال مهم پاسخ دهیم که اگر شما از CRM استفاده نکنید، چه امکانات و اطلاعاتی را از دست خواهید داد. پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
۱. سوابق مشتریان فعلی
اطلاعات و سوابق مشتریان بزرگترین سرمایه هر شرکتی محسوب میشود. این اطلاعات در سیستمهای سنتی معمولا در فایلهای اکسل یا دفاتر کاغذی ذخیره میشود که دسترسی و جستجوی آنها بسیار دشوار است. علاوه بر این امکان سرقت یا از بین رفتن آنها همیشه وجود دارد. گاهی نیز با رفتن با یک کارمند بخش بزرگی از این اطلاعات برای همیشه از شرکت شما خارج میشود. اما CRM یک دیتابیس جامع و امن دارد تا اطلاعاتتان در خطر نباشند.
2. اطلاعات سرنخ ها (مشتریان بالقوه)
اطلاعات بازدید کنندگان از غرفه شما، سرنخ هایی که به گونه ای با شما تماس گرفته ند، سرنخ های که بابت جمع کردن شان کلی هزینه کردهاید، را نباید سرسری بگیرید. اگر این اطلاعات را در زوم کن های مختلف آرشیو کنید، بعد از مدتی فراموش شده یا در شرکتتکانیها دور ریخته خواهند شد.
3. اطلاع از عملکرد کارکنان
مسلما همه میخواهند که تیم فروشتان به بهترین و سریعترین شکل ممکن معاملات را تعیین تکلیف کنند. شاید گاهی دیدهاید که بعضی از اعضای تیم، فروش بیشتری دارند و بعضی کمتر. میدانید چرا؟ آیا تنها دیدن نتایج فروش یک کارمند برای ارزیابی او کفایت میکند؟ بدون یک ابزار قدرتمند مسلما بررسی عملکرد کارکنان بسیار دشوار بوده و معمولا با خطای بسیار همراه خواهد بود.
بدون CRM چشم شما به بخش فروش بسته است، قابلیت های هر پرسنل به نحوه تعامل آن با شما برمی گردد، هر چقدر یک کارمند فروش بهتر خود را پیش شما ارائه کند، کارمند ارزشمندتری از دیدگاه شما خواهد بود و عملکرد آنها تنها چیزی خواهد بود که شما کمتر به آن توجه خواهید کرد
4. میزان اثر بخشی تبلیغات
در دنیای فروش جملهی معروفی وجود دارد که میگوید، تبلیغ نکردن، از بد تبلیغ کردن بهتر است؛ اما واقعا چطور میتوان تشخیص داد کدام تبلیغ سودآور و کدام بیتاثیر است؟ در سیستم سنتی فروش معمولا تصمیمگیری برای انجام تبلیغات از روی احساس بوده و این اقدامات بدون پشتوانهی آماری و اطلاعاتی فقط به هدررفت سرمایهها منجر میشود.
بدون استفاده از CRM شما ابزار مناسبی برای سنجش اثر تبلیغات نخواهید داشت، هر رسانه تبلیغاتی که طبق سلیقه شما باشد بهتر جلوه خواهد کرد، چرا که نمیدانید که ROI هر منبع تبلیغاتی چقدر است، به همین دلیل از روی حس خود تصمیم می گیرد که اغلب تصمیمهای دقیقی نیستند.
5. پیگیری مداوم مشتریان و سنجش رضایت آنها
مهمترین عامل موفقیت یک کسب و کار، پیگیری سریع، دقیق و به موقع مشتریان است. هر اندازه که کارمندان فروش شما حرفهای باشند، بازهم امکان بروز اشتباه یا فراموش شدن بعضی از کارها کاملا اجتناب ناپذیر است. با افزایش مشتریان امکان بروز این اتفاقات نیز چند برابر خواهد شد. در چنین شرایطی و با انجام نشدن دقیق پیگیریها شما به مرور مشتریان خود را از دست خواهید داد.
چقدر مشتریان از شما، پرسنل و محصولات شما رضایت دارند، می دانید که تبلیغات دهان به دهان بی نظیرترین ابزار تبلیغاتی جهان است، این تبلیغات زمانی اتفاق میافتد که مشتریان از خدمات شما راضی باشد، بدون CRM سخت خواهد بود که میزان رضایت مشتریان خود را بسنجید. یکی از مهترین کارهایی که CRM انجام میدهد نظم بخشیدن به فرایندهای تبدیل سرنخ به مشتری است. وقتی شما از CRM استفاده نمیکنید میزان تبدیل سرنخ به مشتری و کیفیت این فرایند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند.
6. ابزاری مناسب برای یافتن مشتریان خوب و بد
CRM فقط برای شما مشتریان خوب پیدا نمی کند، بلکه علاوه بر آن مشتریان بد شما را هم شناسایی کرده و به شما نشان میدهد، مهم است سازمان مشتریان بد خود را شناسایی کرده، آنها را طرد کند و یا به مشتریان خوب تبدیل کند